Wil je het verschil weten tussen ActiveCampaign en MailChimp? Zodat jij in 1 keer de beste e-mail marketing software kan kiezen?
Dan ben je hier aan het juiste adres!
Een van de belangrijkste beslissingen is de keuze voor het juiste e-mailmarketing systeem.
Zodat jij het meeste winst maakt en frustraties voorkomt met e-mail marketing.

Ontdek in dit artikel de waarheid over ActiveCampaign vs MailChimp…
Of als je liever direct de top 10 e-mail software & autoresponders wil vergelijken. Lees dan deze uitgebreide gids.
More...
Verschillen tussen ActiveCampaign en MailChimp
Zowel ActiveCampaign als MailChimp zijn uitermate geschikt om e-mailmarketing mee uit te voeren. Maar er zijn zeker verschillen. En jij wilt natuurlijk wel de beste e-mailmarketing software voor je bedrijven hebben. Want e-mail is een van de belangrijkste contact kanalen met je (potentiële) klanten.
ActiveCampaign en MailChimp zijn beiden geschikt om e-mails te versturen.

De verschillen zitten vooral in:
Laten we beginnen met voordelen, nadelen en de prijs. Daarna gaan we dieper in op de functionaliteiten en mogelijkheden...
De voordelen & nadelen van ActiveCampaign en MailChimp
Voordelen ActiveCampaign
Voordelen MailChimp
Nadelen ActiveCampaign
Nadelen MailChimp
Prijzen
De prijzen zijn gebaseerd op 2 dingen:
Hieronder volgt een vergelijkingstabel van alle e-mail systemen:
Tools | Gratis | 1000 | 10.000 | 25.000 | 50.000 | 100.000 |
---|---|---|---|---|---|---|
![]() | Ja | €17 p.m. | €111 p.m. | €179 p.m. | €239 p.m. | €369 p.m. |
![]() | Ja | €13 p.m. | €67 p.m. | €134 p.m. | €223 p.m. | €423 p.m. |
![]() | Ja | €43 p.m. | €131 p.m. | €263 p.m. | €483 p.m. | €923 p.m. |
![]() | Ja | €60 p.m. | €60 p.m. | €90 p.m. | €140 p.m. | - |
![]() | Ja | €26 p.m. | €61 p.m. | €131 p.m. | €345 p.m. | €697 p.m. |
![]() | Ja | €87 p.m. | €263 p.m. | €307 p.m. | €334 p.m. | - |
![]() | Ja | €12 p.m. | €50 p.m. | €120 p.m. | €200 p.m. | €360 p.m. |
![]() | Ja | €27 p.m. | €62 p.m. | €137 p.m. | €242 p.m. | €442 p.m. |
![]() | Nee | €339 p.m. | - | - | - | - |
![]() | Ja | €200 p.m. | - | - | - | - |
*Alle prijzen zijn gebaseerd op pakketten met alle belangrijkste functionaliteiten voor e-mail marketing plus marketing automation. Bij het symbool “-” is de prijs niet vindbaar op de website van de aanbieder. Soms komen er variabele kosten bovenop deze vaste prijs. Mocht de prijs of content anders zijn dan hierboven genoemd, laat het ons weten en wij passen het direct aan.
Tot zover de prijzen. Laten we nu verder gaan met de belangrijkste functionaliteiten en mogelijkheden van een ActiveCampaign en MailChimp e-mail marketing software...
Contacten
Dit is het eerste grote verschil tussen ActiveCampaign en MailChimp. De weergave van je contacten is namelijk anders. Bij ActiveCampaign kan je alle contacten in 1 keer bekijken. Verder kan je per contact een aantal gegevens zien.
Denk aan:
Daarnaast kan je bij ActiveCampaign ook op dezelfde pagina bepaalde segmenten zien. Dus bijvoorbeeld alle e-mails die je e-boek hebben gedownload of alle mensen die een product hebben gekocht. Dit maakt het erg overzichtelijk en het switchen tussen lijsten erg makkelijk.
Terwijl je bij MailChimp echt van aparte lijsten spreekt. Je moet dus tussen de lijsten wisselen en kan ze niet als een geheel weergeven. Hierdoor is het overzicht wat minder.
Gebruik je MailChimp en staat een e-mailadres op meerdere lijsten? Dan telt het e-mailadres als meerdere contacten. Dat betekent dat je dubbel betaald voor dat e-mail adres. Hierdoor lopen de MailChimp kosten op. Hier heeft ActiveCampaign geen last van.
Lijsten & tags
Wil je een e-mail versturen? Dan stuur je die naar een lijst of meerdere lijsten. Daarin zijn ActiveCampaign en MailChimp hetzelfde.
(Hoewel je bij MailChimp meerdere lijsten moet gebruiken als je contacten wilt opsplitsen)
Een andere manier om een e-mail te versturen is met een tag. Die kan je handmatig toevoegen of automatisch laten toevoegen bij bepaalde acties.

Vroeger was dit het grote verschil tussen de 2. In MailChimp kon je geen tags gebruiken. Wat natuurlijk onhandig is. Om hetzelfde doel te bereiken, moest je allemaal aparte lijsten creëren…
Alleen sinds augustus 2018 kan je ook tags toevoegen via MailChimp. Nu zijn ze er wel een stuk later mee begonnen dan ActiveCampaign. Dus de mogelijkheden zijn nog wat beperkter.
Segmentatie
Segmenteren is lijsten/groepen verder opsplitsen. Dus hierdoor kan je nog persoonlijkere e-mails gaan sturen.
Hierin loopt ActiveCampaign nog wat voor. Ze gebruiken al veel langer het tag-systeem.
Verder kan je ook segmenteren aan de hand van websitegedrag. Wat een groot voordeel is, maar daar lees je meer over onder het kopje Site Tracking.

Opt-in formulieren
Het begint allemaal met een e-mailadres op je lijst krijgen. En dit gaat via een opt-in formulier. ActiveCampaign geeft je verschillende formulieren voor verschillende lijsten en bij MailChimp kan je er maar 1 per lijst gebruiken. Hiermee ben je dus iets minder flexibel.
Templates
Met zowel ActiveCampaign als MailChimp kan je templates gebruiken. Natuurlijk kan je ook zelf templates maken. Beiden hebben tientallen standaard templates. Het handige hieraan is dat je op deze manier je nieuwsbrief altijd in dezelfde stijl kan versturen.
Het zelf maken van templates werkt met een drag & drop systeem. Kortom je sleept content blokken naar de juiste plek en doet de opmaak. Dat is niet heel veel anders dan een blog opmaken op een website.

Deze opmaak maak je 1 keer en vervolgens kan je steeds de tekst en afbeeldingen aanpassen voor elke e-mail.
Automatisering
Automatiseringen zijn enorm belangrijk. Het is de reden dat e-mailmarketing software is ontstaan. Met een Gmail account, kan je prima een mailtje sturen naar al je e-mailadressen.
Er zijn alleen een paar dingen die teveel werk kosten als je ze handmatig doet.
Denk aan:
En de bovenstaande dingen kan je allemaal automatiseren. Dit kan zowel met ActiveCampaign als met MailChimp.
Er zijn ontzettend veel mogelijkheden en de belangrijkste automatiseringen kan je met beiden instellen. ActiveCampaign is wel wat uitgebreider. En dit alles wordt op een visuele manier weergegeven. Zodat je het overzicht niet verliest.
De foto hieronder geeft een mooie impressie:

Dat is een groot voordeel ten opzicht van MailChimp, waar je de automatisering dus niet kan opsplitsen:

Site tracking
Hierin doet ActiveCampaign het een stuk beter. Met 1 stukje trackingcode kan je iedereen die op je mailinglijst staat tracken.
Wat bedoel ik hier mee?
Je kan je contact letterlijk volgen op je website. Dus je kan zien welke pagina’s er bekeken worden en wat voor acties ze op je site uitvoeren.
Dit is enorm handig voor segmentatie.

Daarnaast kan je hiermee ontdekken welke contacten het meest betrokken zijn.
MailChimp heeft wel de mogelijkheid om je account met Google Analytics te koppelen. Alleen Analytics laat je algemene trends zien en niet individueel gedrag. Dus dat is een stuk minder effectief. Hierin is ActiveCampaign duidelijk een goed alternatief voor MailChimp.
Klantenbeheer
De meeste bedrijven doen hun klantenbeheer met een CRM software. CRM staat voor Customer Relationship Management.
Hiermee hou je bij in welke fase een klant is. Dus voor of na het kennismakingsgesprek. Hebben ze wel of geen coaching gehad. Wat hebben ze al gekocht. Welke vragen hebben ze gesteld.
En ga zo maar door…

Het is vergelijkbaar met tags geven. Alleen kan je klanten op deze manier in een bepaalde groep plaatsen. En daar dan weer een activiteit aan koppelen. Dit noemen ze in ActiveCampaign ook wel een deal.
Een deal is bijvoorbeeld een telefoongesprek, een lunch, een meeting, etc. Dus dit is een uitbreiding op een e-mail sturen. Want voor duurdere producten of diensten is er vaak menselijk contact nodig.
MailChimp heeft geen CRM software. Hoewel ze wel de eerste stappen hebben gezet. Alleen het is nog maar de vraag hoe lang het gaat duren. En hoe goed het werkt.
Integraties
Wat bedoelen we met integraties?
Hoe ze samenwerken met andere applicaties en software.
Een voorbeeld:
Veel mensen gebruiken WordPress voor hun website. Dus dan is het wel handig als WordPress en je e-mailmarketing software makkelijk samen werken. Het laatste wat je wilt gaan doen is natuurlijk in de code van de website duiken.

Zowel MailChimp als ActiveCampaign hebben meer dan 150 integraties. Daarin zit weinig verschil.
Hieronder volgt een lijstje met een paar belangrijke integraties:
Voor de volledige lijst van ActiveCampaign klik hier.
En voor de volledige lijst van MailChimp klik hier.
Support
Beiden hebben een prima support, via de chat en e-mail.
Voor MailChimp geldt dat betalende klanten voorrang hebben.
De support is in het Engels.
Wil jij ActiveCampaign gaan gebruiken met Nederlandstalige support & software? Kies dan voor MailHop.

Kortom:
Indien je geavanceerdere marketing automatisering wil op zetten is ActiveCampaign een van de betere alternatieven voor MailChimp.
Wellicht zijn de onderstaande gidsen ook interessant voor jou:
Klaar om jouw winst te verhogen met e-mail marketing software & marketing automatisering?
Probeer MailHop 14 dagen gratis. MailHop is partner van ActiveCampaign. Dus je krijgt het systeem van ActiveCampaign en MailHop zorgt voor...
*Geen creditcard of iDeal nodig. 14 dagen proefversie.