Ben je benieuwd naar wat ActiveCampaign is en hoe het werkt?
Dan ben je aan het goede adres! In dit artikel leg ik je alles uit over deze e-mail marketing software & marketing automation.
Ook krijg je 7 ActiveCampaign tips om direct je winst te verhogen en tijd te besparen.

Laten we snel beginnen met een beknopte uitleg van ActiveCampaign...
More...
Wat is ActiveCampaign en hoe werkt het?
ActiveCampaign is een enorm krachtig en makkelijk te gebruiken marketingplatform. Je kan het gebruiken voor e-mailmarketing, automatiseringen en ook als CRM systeem.
Wat betekent dit nou praktisch?
Het volgende:

Zo. Laten we eens kijken hoe de software eruit ziet.
Het ActiveCampaign dashboard
Het dashboard geeft je een handig overzicht van ActiveCampaign. Je ziet er je contacten, campagnes, statistieken en templates. Verder zie je aan de rechterkant recente activiteit. Dus mensen die zich inschrijven, uitschrijven en doorklikken op je e-mail.

ActiveCampaign campagnes
Hier zie je alle e-mails die je eenmalig verstuurt. Dus e-mails die niet in een automatisering zitten. Dat kunnen meldingen voor een evenement zijn of e-mails om je artikelen te promoten. Hieronder zie je een aantal verschillende campagnes:

Om dit makkelijk te maken heeft ActiveCampaign Templates (sjablonen) gemaakt. Zodat je niet elke keer een e-mail opnieuw moet designen. In die templates kan je eenvoudig afbeeldingen, tekst, knoppen en linkjes toevoegen.

ActiveCampaign automatiseringen
Een automatisering is niks anders dan automatisch een e-mail sturen. Dit kan na verschillende momenten en acties. Bijvoorbeeld nadat ze zich inschrijven op je nieuwsbrief. Hieronder zie je een aantal opties:


Vervolgens kan je instellen wat er na de eerste e-mail gebeurt. Klikt iemand op de link? Stuur dan een vervolg e-mail. Klik iemand niet op de link? Wacht dan 3 dagen en stuur een e-mail. En dit alles blijft overzichtelijk, door de visuele weergave van de automatisering:

Tip #4 vertelt je zometeen nog meer over automatiseringen. Dus laten we nu verder gaan met 7 praktische ActiveCampaign tips, zodat je direct goed aan de slag kan.
#1: Maak e-mail marketing persoonlijk
Waarom persoonlijk?
Het antwoord lees je in de quote hieronder:
“A person's name is to him or her the sweetest and most important sound in any language.” – Dale Carnegie.
Dale Carnegie is een wereld beroemde spreker en schrijver van het boek "how to win friends and influence people".
En weet je wat?
Je kan automatisch een naam van de geadresseerde instellen in een e-mail met ActiveCampaign. Hieronder zie je een voorbeeld:

In het voorbeeld gebruiken ze iemands naam en stad. Alleen daar houdt het niet bij op. Je kan alle contactgegevens gebruiken om het persoonlijker te maken. Door het persoonlijk te maken voelen mensen zich geen 'nummertje' meer, waardoor ze vaker reageren op je e-mails en uiteindelijk ook meer gaan kopen.
Hieronder volgen nog 2 manieren om je e-mails persoonlijk te maken:
Nadat je een persoonlijke e-mail hebt geschreven moet je de e-mail nog opmaken (design). Dat wordt erg simpel gemaakt met de templates van ActiveCampaign. Lees dus snel verder...
#2: Makkelijk mailen met ActiveCampaign templates
Het schrijven van een e-mail kan al lastig genoeg zijn.
Dan wil je niet ook nog eens uren nadenken over het design…
En gelukkig hoeft dat ook niet.
Je kan gebruik maken van 30 kant en klare templates.
Deze 30 templates zijn onderverdeeld in 4 soorten e-mails:

In deze templates kan je makkelijk tekst, foto’s, logo’s en een handtekening toevoegen. Daarna kan je ze opslaan en in de toekomst opnieuw gebruiken. Op deze manier bespaar je een hoop tijd en hoef je niet steeds opnieuw een e-mail te designen.
Nu weet je hoe je het design verzorgd van een goed e-mail. De volgende stap is het verzenden van e-mails en ervoor zorgen dat ze bij de juiste persoon aankomen...
#3: Gebruik segmentatie voor meer conversies
Voordat we beginnen met de tip, laten we eerst even naar de definitie van segmentatie kijken. Encyclo legt het mooi uit:
Het proces, waarin op basis van één of meer kenmerken, homogene groepen klanten (segmenten) worden vastgesteld en klanten aan deze segmenten worden toegewezen.
Wat betekent dit voor je mailinglijst? Dat deze opgedeeld kan worden in segmenten. Denk aan mensen die product x hebben gekocht of in regio y wonen.

Waarom zou je dit doen? Hieronder volgt de reden:
"Het is beter om geen e-mail te sturen, dan een e-mail die je contact niet wil lezen." - Team MailHop
Stel je voor...
Je hebt net een camera gekocht. Laten we als voorbeeld een GoPro nemen. Vervolgens krijg je elke dag een e-mail waarin ze je weer een GoPro willen verkopen. Dezelfde prijs. Dag na dag. Steeds weer dezelfde e-mail. Ik weet niet hoe lang het bij jou zou duren. Maar ik zou me binnen 3 dagen uitschrijven voor die mailinglijst.
Wat nou als ze een e-mail sturen waarin ze handige camera tips geven? Dan ben je natuurlijk wel blij en kan je niet meer wachten om de volgende e-mail te openen.
Op deze manier geef je waarde aan de contacten op je mailinglijst en voorkom je dat mensen zich uitschrijven.
Hieronder volgen 4 goede manieren om te segmenteren:
4 manieren om te segmenteren
#1 Gekochte producten: hier hadden we het net al even over en het is zeker een belangrijke manier van segmenteren. Deze zou je kunnen segmenteren in geen aankoop, 1 bestelling en meerdere bestellingen. Vervolgens stuur je verschillende e-mails op verschillende momenten naar deze contacten.
#2 Interesse in producten of bepaalde oplossingen: niet iedereen koopt meteen iets. Biedt je site meerdere producten en oplossingen aan? Dan is de klant mogelijk geïnteresseerd in 1 product, maar misschien ook meerdere. Om ze het beste te helpen kan je groepen creëren (segmenten) van mensen die een bepaalde oplossing of product bekeken.
#3 Betrokkenheid: openen ze vaak je e-mails, klikken ze vaak op de links of sturen ze reacties op je e-mail? Dat laat zien dat ze betrokken zijn. Deze groep contacten vindt het dus niet erg om regelmatig mails te krijgen. En het tegenoverstelde geldt voor mensen die weinig betrokken zijn. Die wil je minder vaak een e-mail sturen.
#4 Lead magnet/ gratis weggever/ opt-in/ Webinar: hoe zijn ze op je mailinglijst terecht gekomen? Dat bepaalt weer wat voor e-mails je ze stuurt en in welke groep ze terecht komen. Een voorbeeld: zijn ze op je mailinglijst gekomen door een gratis e-boek over afvallen of juist voor een gratis e-boek over spiermassa opbouwen? Ze zijn via dezelfde site op je mailinglist gekomen. Maar je wilt ze zeker in een andere groep plaatsen.
Er zijn meer dan 60 manieren om verschillende doelgroepen te maken in ActiveCampaign! Maar om te beginnen zijn de bovenstaande manieren de belangrijkste.
Zodra je de eerste doelgroepen hebt gemaakt, kan je beginnen met automatiseren…
#4: Bespaar tijd met automatiseren
Nu is het tijd voor het echte werk. Je hebt e-mails geschreven en je doelgroepen staan klaar. Vervolgens kan je elke dag een e-mailt sturen naar de mensen die nieuw op je maillijst komen. Of elke dag mensen e-mailen die een bepaalde pagina bezoeken…
Dat klinkt als een hoop werk als je dat handmatig moest doen toch?
Dat klopt! Maar gelukkig hoef je dat niet zelf te doen.

Dit kan je allemaal instellen met ActiveCampaign. Letterlijk alles is te automatiseren. Dus 1 keer instellen en je hoeft er niet meer naar om te kijken.
Laten we het concreet maken met 3 voorbeelden:
3 Automatische e-mail reeksen
#1 Een welkomstmail
Zodra iemand zich opgeeft voor je nieuwsbrief kan je automatisch een welkomstmail sturen. Dat voelt wat persoonlijker dan meteen een nieuwsbrief ontvangen.
Dit hoef je niet bij 1 e-mail te laten. Hier kan je zelfs een hele welkomstreeks van maken. Zo kan je om de zoveel tijd een e-mail sturen die wat meer over jouw bedrijf vertelt.
Of je kan ze de beste artikelen van je site sturen. De inhoud van deze e-mails is materie voor een ander artikel. Alleen het is wel belangrijk dat je deze welkomstmail verstuurd.
#2 Een break-up e-mail
Soms krijg je mensen op je lijst die je e-mails nooit openen. Deze mensen lezen niks en gaan dus ook niks kopen. Gelukkig kan je dan een break-up e-mail versturen. Dat is een e-mail die je contact verteld dat het de laatste e-mail is die ze ontvangen. Nu kunnen er 2 dingen gebeuren:
- Ze reageren niet, waarna je ze van de lijst verwijderd (dit bespaart je tijd en geld)
- Ze reageren wel en zijn weer betrokken bij de e-mails die je stuurt
Het mooie is dat je deze break-up e-mail automatisch kan laten verzenden en je de contacten ook automatisch van je lijst kan laten verwijderen.
(Dit stel je bijvoorbeeld in nadat ze 10 keer je e-mail niet geopend hebben)
#3 Een e-mail met suggestie
Herinner jij je de GoPro van tip #3 nog?
Daarin gaf ik al een voorbeeld voor een suggestie via de e-mail. Nadat iemand een GoPro camera heeft aangeschaft, wil hij of zij natuurlijk meer weten over het gebruik ervan. Komt er een nieuw accessoire uit? Dan horen ze dat graag.
Hetzelfde kan je doen met iemand die een artikel heeft gelezen. Stel iemand leest een artikel over de beste tuingereedschappen. Dan is de kans vrij groot dat ze ook blij zijn met een kortingscode voor tuingereedschappen of een artikel over tuinieren.
Zoals je ziet kan je enorm veel dingen automatiseren met ActiveCampaign. Daarmee bespaar jij jezelf een hele hoop tijd. Alleen daar houdt het niet mee op. Want je kan ook nog de timing van deze e-mails automatiseren. En daar gaan we dieper op in bij de volgende tip.
#5: Meer verkopen met de juiste timing
Timing is enorm belangrijk om een verkoop te maken.
Je kent de juiste verkooptekst en je kent de potentiële klant, maar nog steeds heb je geen verkopen.
Waarom? Omdat de timing niet goed is.
Daar is ActiveCampaign zich ook bewust van. Dus je kan precies instellen op welk tijdstip of na hoeveel uur iemand een e-mail krijgt.

Stel iemand verlaat je winkelwagen zonder te betalen. Dan kan je instellen dat hij of zij binnen een uur een e-mail krijgt met een herinnering. Nog geen verkoop? Stuur na 24 uur nog een e-mail.
Kortom, je kan automatiseren wanneer of na hoelang elke e-mail verstuurd wordt. Zodat de timing goed is en je het gewenst resultaat behaald.
Nu vraag jij je waarschijnlijk af hoe je de juiste timing gaat bepalen…
Goede vraag. Dat ga je doen door te testen en dat wordt kinderlijk eenvoudig met ActiveCampaign test mogelijkheden.
#6: Stop met gissen en ontdek wat ECHT werkt
Uiteindelijke wil je dat je e-mails een relatie met de klant opbouwen en uiteindelijk verkopen opleveren.
Dus je wilt de meest effectieve e-mails sturen op de beste momenten. Vervolgens wil je dat ook nog automatiseren. Alleen hoe bepaal je wat de meeste verkopen oplevert?
Simpel. Door te testen en te meten. Dat doet ActiveCampaign allemaal voor je en ze laten het zien in overzichtelijke rapporten.
Zodra je begint met e-mails versturen, gaat ActiveCampaign voor je meten. Met deze data (metingen) kan jij je e-mails gaan verbeteren.

Gebruik de data van ActiveCampaign voor effectieve e-mails
ActiveCampaign houdt standaard een aantal dingen bij. Hieronder volgt een lijstje:
Met deze gegevens zie je dus welke e-mails werken en welke niet. Door de minder effectieve e-mails te verbeteren of vervangen, kan je de conversies verhogen. Soms laat de data helaas niet precies zien wat er beter moet, dus dan kan je gaan testen met ActiveCampaign.
Splittesten om je conversies te verhogen
Je kunt beginnen door 2 e-mails te vergelijken. Dit doe je door simpelweg de splittest knop in ActiveCampaign te gebruiken. Vind je 2 e-mails vergelijken niet genoeg? Geen zorgen, ActiveCampaign laat je maximaal 5 e-mails tegelijk met elkaar vergelijken. Dus dat is meer dan genoeg.
Hieronder volgt een lijstje met dingen die je kan testen:
Begin nou niet meteen met 1000 dingen te testen in ActiveCampaign. Bedenk eerst het doel. Wil je dat meer mensen je e-mail openen? Meer mensen die op je link klikken? Meer verkopen? En begin vervolgens je test met het doel als meetpunt.
#7: Combineer ActiveCampaign met sociale media voor nog meer succes
ActiveCampaign onderscheid zich van andere e-mail marketing software vanwege de goede samenwerking met Facebook en Instagram.
Dit is belangrijk om 2 redenen:
Reden #1: Facebook & Instagram zijn de perfecte plek om e-mails te verzamelen
Er zijn meer dan 10 miljoen Facebook gebruikers in Nederland. Dus het is de perfecte plek om e-mails te verzamelen. Daarnaast zijn de kosten van het adverteren op Facebook ook nog laag (in verhouden met Google advertenties).
Dus stel je adverteert of gaat adverteren op Facebook. Dan wil je niet handmatig al je e-mails moeten overzetten naar ActiveCampaign…

En dat hoeft gelukkig ook niet, want ActiveCampaign en Facebook kan je makkelijk aan elkaar koppelen. Hierdoor gaan je contacten automatisch van Facebook naar ActiveCampaign.
Reden #2: Het is mogelijk om contactlijst op verschillende manieren in te zetten voor je advertenties
Laten we eerlijk zijn, jij leest niet meer al je e-mails…
Dat is niet erg, bijna niemand leest meer al zijn e-mails.
Het zijn er zoveel en je hebt vaak wel betere dingen te doen. Dus soms mis je er eentje en sommige open je helemaal niet meer.
Dat is alleen lastig voor diegene die de e-mail stuurt.

Wat nou als je contact net niet die belangrijke e-mail leest? Tja, dan heb je pech. Of toch niet?
Gelukkig heb je geen pech...
Want je kan de contacten die de e-mail niet openen op Facebook bereiken. En dat gaat vrij makkelijk met ActiveCampaign. Dus op deze manier kan je nog meer mensen bereiken.
Zo. Dat was een heel stuk tekst. Nu heb je hopelijk een goed beeld van wat ActiveCampaign is en hoe het werkt. Heb je nog vragen of opmerkingen over de integraties, marketingautomatisering, training/ cursus, een demo, abonnementen, prijs of ActiveCampaign Nederland? Laat dan een reactie achter onderaan de pagina.
Wil je meer leren over e-mail marketing? Bekijk dan ook eens deze gidsen:
Klaar om jouw winst te verhogen met e-mail marketing software & marketing automatisering?
Probeer MailHop 14 dagen gratis. MailHop is partner van ActiveCampaign. Dus je krijgt het systeem van ActiveCampaign en MailHop zorgt voor...
*Geen creditcard of iDeal nodig. 14 dagen proefversie.