fbpx
.st0{fill:#FFFFFF;}

E-mail Marketing Campagne Plan Nodig? 5 Stappenplan + Checklist 


Door  MailHop Team

Weet jij hoe je een succesvol e-mail marketing campagne plan opzet?

Wil je weten of je de juiste e-mail marketing strategieën gebruikt?

Ja?

Dit is belangrijker dan ooit tevoren.

Er worden jaarlijks 269 miljard e-mails verstuurd wereldwijd…

 E-mail Marketing Campagne Plan 5 Stappen

En het aantal verzonden e-mails blijft maar groeien. Dus het is essentieel dat je e-mail marketing op de juiste manier gebruikt.

Zodat jij je doelgroep bereikt en ze geïnteresseerd houd.

En in dit artikel leer je het stappenplan om dit te bereiken. Zodat je meer verkopen, betrokkenheid en winst krijgt. Plus zo voorkom je ook een berg aan tijdverspilling. 

More...

Zo maak je een e-mail marketing campagne in 5 stappen

#1: Bepaal de doelstelling

Een e-mail marketing campagne plan is een vrij ruim begrip. Dus we gaan eerst even zorgen dat de definities duidelijk zijn.

Een e-mail campagne is het versturen van één of meerdere e-mails. Deze vallen binnen de totale e-mail marketing strategie. Je kan immers meerdere campagnes tegelijk verzenden naar verschillende doelgroepen.

Een e-mail campagne heeft dus een specifiek doel. Het doel bepaalt de rest van het plan.

Doelstelling e-mail marketing campagne

De verschillende e-mail marketing campagne doelen:

  • Het welkom heten van nieuwe contacten op je mailinglijst: in de e-mail(s) vertel je meer over het bedrijf of de persoon, zodat er een connectie ontstaat
  • Het aanzetten tot actie: denk aan het inschrijven voor een webinar of het kopen van een product
  • Het betrokken houden van je mailinglijst: dit doe je door waardevolle informatie te delen (hiermee voorkom je dat jouw contacten je vergeten)
  • Opnieuw betrokkenheid creëren bij inactieve contacten: soms openen mensen de e-mails niet meer, dan kan je een campagne opzetten om dit terug te draaien
  • Informatie inwinnen: hierdoor kan je nog specifiekere doelgroepen maken en krijg je betere resultaten met e-mail marketing
  • Verlaten winkelwagentje voorkomen: hiermee herinner je contacten dat ze nog iets in hun winkelwagentje hebben, zodat ze dit nog kunnen afrekenen.

Zodra je doel duidelijk is, kan je met de volgende stap beginnen…


#2: De doelgroep van je e-mail marketing plan

De doelgroep volgt uit je doelstelling…

Een welkomst campagne ga je natuurlijk niet naar je hele mailinglijst sturen. Die stuur je alleen naar mensen die nieuw op je e-mail lijst komen. Hetzelfde geldt voor een verlaten winkelwagen e-mail. Die stuur je niet naar mensen die nog nooit een product bekeken hebben.

Dit klink vrij logisch, alleen het moet wel gezegd worden. Er moet namelijk een systeem zijn met e-maillijsten of labels, waardoor de juiste mensen, de juiste e-mail krijgen.

doelgroep van je e-mail marketing plan

#3: Plan een e-mail plan

Nu is het tijd voor het e-mail marketing campagne plan. Hierin schrijf je uit hoe de campagne eruit gaat zien, van begin tot eind. Dus wat gebeurt er na elke e-mail en elke stap. Dit hoeft namelijk niet rechtlijnig te zijn en kan verschillende zijtakken hebben.

Ter verduidelijking een voorbeeld gemaakt met ActiveCampaign:

Plan je automation

Dit plan werkt als volgt:

Een contact krijgt e-mail #1. Wordt deze geopend? Dan worden e-mail #2 en #3 verzonden (met tussenpozen van één dag). Wordt deze e-mail niet geopend? Dan wordt er eerst een herinnering gestuurd en pas daarna worden e-mail #2 en #3 verzonden.

Om het hele e-mail marketing campagne plan op te zetten, zal je de volgende dingen moeten weten:

  • Het doel
  • De doelgroep
  • Aantal e-mails
  • Een boomdiagram met alle mogelijke stappen en variabelen
  • Globale inhoud van de e-mails

Nu heb je eigenlijk een actie e-mailplan en is het tijd voor de uitvoering…


#4: Creëer de content

Nu is het een kwestie van de e-mails schrijven…

Let tijdens het schrijven op de volgende dingen:

  • Een goede onderwerpregel (zodat mensen je e-mail openen)
  • Schrijf in de taal van de lezers
  • Maak het persoonlijk (zoveel mogelijk op specifieke contacten gericht)
  • Zorg dat de e-mails ook te lezen zijn op een mobiel

Zo, je e-mail marketing campagne is klaar. Dus nu kan je de e-mails gaan verzenden.

#5: Monitoren en evalueren

Een echt goede e-mail marketing campagne creëer je bijna nooit in 1 keer. Zodra de campagne loopt, ga je data binnen krijgen. Hiermee kan je de campagne nog beter maken.

Zijn er bepaalde e-mails die minder dan het gemiddelde geopend worden? Probeer dan een andere onderwerpregel.

Klikken er weinig mensen op een bepaalde link? Probeer dan de link op een andere manier te promoten.

Monitoren en evalueren van je e-mail marketing

En ga zo maar door…

Op deze manier kan je de huidige campagne altijd blijven verbeteren. En de lessen die je leert, kan je weer meenemen naar de volgende.

Hieronder volgt nog een korte checklist die je kan doorlopen voordat een campagne live gaat:

Stappenplan / Checklist

  • 1
    Bepaal je doel/doelstelling
  • 2
    Definieer je doelgroep
  • 3
    Maak een e-mail plan
  • 4
    Creëer de content
  • 5
    Blijf testen en verbeteren

Vind je dat er nog stappen missen? Of heb je nog vragen? Laat dan een reactie achter in de reactie sectie.

Mogelijk zijn de volgende gidsen ook interessant voor jou:

Klaar om jouw winst te verhogen met e-mail marketing software & marketing automatisering?

Probeer MailHop 14 dagen gratis. MailHop is partner van ActiveCampaign. Dus je krijgt het systeem van ActiveCampaign en MailHop zorgt voor:

  • Onbeperkt Nederlandstalige support
  • Check
    Gratis online introductie training
  • Check
    Onbeperkt e-mails verzenden
  • Gratis nieuwsbrief templates
  • Gratis online demonstraties

*Geen creditcard of iDeal nodig. 14 dagen proefversie.

MailHop Team


Your Signature

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je wilt accepteren of bekijk de privacyverklaring.

Privacyverklaring | Sluiten
Cookie instelingen