En het aantal verzonden e-mails blijft maar groeien. Dus het is essentieel dat je e-mail marketing op de juiste manier gebruikt.
Zodat jij je doelgroep bereikt en ze geïnteresseerd houd.
En in dit artikel leer je het stappenplan om dit te bereiken. Zodat je meer verkopen, betrokkenheid en winst krijgt. Plus zo voorkom je ook een berg aan tijdverspilling.
More...
Zo maak je een e-mail marketing campagne in 5 stappen
#1: Bepaal de doelstelling
Een e-mail marketing campagne plan is een vrij ruim begrip. Dus we gaan eerst even zorgen dat de definities duidelijk zijn.
Een e-mail campagne is het versturen van één of meerdere e-mails. Deze vallen binnen de totale e-mail marketing strategie. Je kan immers meerdere campagnes tegelijk verzenden naar verschillende doelgroepen.
Een e-mail campagne heeft dus een specifiek doel. Het doel bepaalt de rest van het plan.

De verschillende e-mail marketing campagne doelen:
Zodra je doel duidelijk is, kan je met de volgende stap beginnen…
#2: De doelgroep van je e-mail marketing plan
De doelgroep volgt uit je doelstelling…
Een welkomst campagne ga je natuurlijk niet naar je hele mailinglijst sturen. Die stuur je alleen naar mensen die nieuw op je e-mail lijst komen. Hetzelfde geldt voor een verlaten winkelwagen e-mail. Die stuur je niet naar mensen die nog nooit een product bekeken hebben.
Dit klink vrij logisch, alleen het moet wel gezegd worden. Er moet namelijk een systeem zijn met e-maillijsten of labels, waardoor de juiste mensen, de juiste e-mail krijgen.

#3: Plan een e-mail plan
Nu is het tijd voor het e-mail marketing campagne plan. Hierin schrijf je uit hoe de campagne eruit gaat zien, van begin tot eind. Dus wat gebeurt er na elke e-mail en elke stap. Dit hoeft namelijk niet rechtlijnig te zijn en kan verschillende zijtakken hebben.
Ter verduidelijking een voorbeeld gemaakt met ActiveCampaign:

Dit plan werkt als volgt:
Een contact krijgt e-mail #1. Wordt deze geopend? Dan worden e-mail #2 en #3 verzonden (met tussenpozen van één dag). Wordt deze e-mail niet geopend? Dan wordt er eerst een herinnering gestuurd en pas daarna worden e-mail #2 en #3 verzonden.
Om het hele e-mail marketing campagne plan op te zetten, zal je de volgende dingen moeten weten:
Nu heb je eigenlijk een actie e-mailplan en is het tijd voor de uitvoering…
#4: Creëer de content
Nu is het een kwestie van de e-mails schrijven…
Let tijdens het schrijven op de volgende dingen:
Zo, je e-mail marketing campagne is klaar. Dus nu kan je de e-mails gaan verzenden.
#5: Monitoren en evalueren
Een echt goede e-mail marketing campagne creëer je bijna nooit in 1 keer. Zodra de campagne loopt, ga je data binnen krijgen. Hiermee kan je de campagne nog beter maken.
Zijn er bepaalde e-mails die minder dan het gemiddelde geopend worden? Probeer dan een andere onderwerpregel.
Klikken er weinig mensen op een bepaalde link? Probeer dan de link op een andere manier te promoten.

En ga zo maar door…
Op deze manier kan je de huidige campagne altijd blijven verbeteren. En de lessen die je leert, kan je weer meenemen naar de volgende.
Hieronder volgt nog een korte checklist die je kan doorlopen voordat een campagne live gaat:
Stappenplan / Checklist
- 1Bepaal je doel/doelstelling
- 2Definieer je doelgroep
- 3Maak een e-mail plan
- 4Creëer de content
- 5Blijf testen en verbeteren
Vind je dat er nog stappen missen? Of heb je nog vragen? Laat dan een reactie achter in de reactie sectie.
Mogelijk zijn de volgende gidsen ook interessant voor jou:
Klaar om jouw winst te verhogen met e-mail marketing software & marketing automatisering?
Probeer MailHop 14 dagen gratis. MailHop is partner van ActiveCampaign. Dus je krijgt het systeem van ActiveCampaign en MailHop zorgt voor:
*Geen creditcard of iDeal nodig. 14 dagen proefversie.