fbpx
.st0{fill:#FFFFFF;}

9 Meest Gemaakte Fouten In E-mail Marketing Door Slimme Ondernemers 


Door  MailHop Team

Levert e-mail marketing jou al extra winst op? Bespaar je tijd door automatiseringen?

Krijg je eenvoudig nieuwe klanten? Bouw je makkelijk een goede relatie op? Weet je exact hoe je jouw klanten meer laat kopen?

Nee?

9 e-mail marketing fouten die vooral slimme ondernemers maken

Ontdek dan in dit artikel de 9 meest gemaakte fouten in e-mail marketing en hoe je ze oplost...

More...

9 Meest gemaakte fouten in e-mail marketing door slimme ondernemers


#1: Nieuwe contacten een koud welkom geven

Wat doe je als je iemand thuis of op je werk ontvangt? 

Juist. Dan geef je die persoon een warmhartig welkom. Je bedankt hem of haar voor het langskomen. Schenkt ze een kopje koffie in en geeft ze een rondleiding. Verder neem je misschien kort de planning van de avond door.

Dat noemen we een warm welkom en het is voor de meesten onder ons vanzelfsprekend. Bij e-mail marketing vergeten ondernemers vaak om dit te doen.

Ze krijgen een nieuw e-mailadres en wat doen ze?

Geen welkomst-email sturen

Niks!

Geen bedankje, geen rondleiding, geen uitleg. Helemaal niks. Het is alsof je nieuwe contact niet bestaat. En dat terwijl het een potentiële klant is.

Een koud welkom dus.

Hoe geef je ze een warm welkom? Met een welkomstmail. En daarin wil je de volgende 3 elementen laten voorkomen:

#1: Erken je lezer/contact: dit doe je door een groet of bedankje voor het abonneren op je nieuwsbrief.

#2: Introduceer jezelf of het bedrijf.

#3: Vertel de lezer wat hij/ zij kan verwachten: hoe vaak ga je e-mailen en wat is de inhoud van de e-mails.

Een welkomstmail is niet alleen beleefd, maar de eerste e-mail wordt ook het vaakst gelezen. Dus een betere kans om de lezer aan je te binden krijg je niet.

Benieuwd naar een simpel 5 stappenplan + checklist voor je (eerste) e-marketing campagne? Lees dan deze gids.


#2: Een tijdververspillende doelloze e-mail

Het doel van een e-mail is een verkoop maken, informeren of meer (potentiële) klanten krijgen. Hiervoor moet je vaak eerst een band opbouwen. Het doel van de meeste e-mails is dus een relatie opbouwen.

Nu betekent het niet dat je in elke e-mail voor de verkoop gaat. Alleen elke e-mail werkt toe naar de verkoop van je product of dienst.

Het 'tussen-doel' is dan bijvoorbeeld feedback krijgen, iets aankondigen, mensen naar je blog sturen.

Let op: er is dus altijd een doel voor elke mail! 

E-mails versturen zonder doel

Dus stuur geen e-mail om te vertellen dat je bij de McDonald's hebt gegeten. Nu is er niks mis met de McDonald's, alleen iets willekeurig delen heeft geen doel. Je contacten willen uiteindelijk wel waarde ontvangen, vermaakt worden en verder geholpen worden.

Vertel je in je e-mail wat je lezers kunnen leren van de McDonald's als bedrijf? Tja, dan kan het weer wel, want dan is je doel informatie geven. Met als gevolg dat mensen zien dat je veel kennis hebt. Wat een verkoop in de toekomst weer makkelijker maakt.

Maar genoeg over de McDonald's, laten we snel doorgaan met de volgende tip.


#3: Geld verliezen met de gladde verkoper uithangen

Dit zie je nog wel eens gebeuren bij krantenverkopers op straat. Ze spreken je aan en beginnen direct met verkopen. Krant x heeft een geweldige sportrubriek en je kan het nu spotgoedkoop uitproberen.

Verder hebben ze de beste klantenservice ooit en maakt de verkoper een compliment over je jas.

En wat blijkt?

De persoon in kwestie houdt niet van sport en heeft al een abonnement. Tja, daar sta je dan met je mond vol tanden als verkoper…

De gladde verkoper uithangen

Er zijn eigenlijk 3 dingen die hier fout gaan:

  • 1. De verkoper is overdreven met verkopen bezig (de beste klantenservice, de sportrubriek en het compliment)
  • 2. Het gaat over de verkoper, niet de potentiële klant (dat zie je aan het feit dat hij niet vraagt of de persoon in kwestie al een krant leest)
  • 3. Het is totaal niet persoonlijk, het tegenovergestelde zelfs (persoon uit het voorbeeld houdt helemaal niet van sport)

Zorg er dus voor dat je e-mail persoonlijk is en dat jij je contacten goed kent (waar hebben ze problemen mee, wat willen ze graag bereiken) Verder wil je dus niet overdreven verkopen, zoals in dit voorbeeld.

Wil jij leren hoe je goede e-mails maakt, zodat je niet overkomt als een gladde verkopen maar wel meer verkopen maakt? Lees dan deze uitgebreide gids met 17 tips.


#4: Ze vergeten waar de potentiële klanten zitten

Weet jij waar je e-mailcontacten de meeste tijd online spenderen?

Precies. Op hun mobiele telefoon!

Tegenwoordig leest meer dan 70% van de mensen hun mailtjes op de telefoon.

Dus stuur je een e-mail die te moeilijk leesbaar is op een mobiel? Dan lezen ze je e-mail niet en kan jij je verkopen wel vergeten.

Deze tip houd ik kort:

E-mails niet mobile responsive

Zorg dat je e-mails leesbaar zijn op een mobiel.


#5: Je maakt het (potentiële) klanten lastig om zich in te schrijven 

Deze tip heeft niks te maken met een e-mail versturen, maar juist alles te maken met e-mails verzamelen.

Want je zal toch een mailinglijst moeten opbouwen om e-mails te kunnen versturen...

Zorg er dus altijd voor dat websitebezoekers makkelijk hun e-mail adres kunnen achterlaten.

Moeten ze er naar zoeken? Dan zal je mailinglijst minder snel groeien.

Want tijdens het zoeken kunnen ze afgeleid raken. En vervolgens zie je die websitebezoeker nooit meer terug.

Geen duidelijke nieuwsbrief

Hoe je dit doet? Met een pop-up of mogelijkheid tot inschrijven voor de nieuwsbrief aan de bovenkant of zijkant van elke pagina op de site.

Leestip: Bekijk eens deze gids met tips om je opt-in pagina te optimaliseren.


#6: Niet beginnen met e-mailen

Een E-mailadres is de brug tussen jou en je potentiële klant. Je kan een geweldig artikel hebben geschreven. Alleen de meeste mensen zijn niet elke dag op je site aan het kijken om te zien of er een nieuw artikel is bijgekomen.

En hetzelfde geldt voor een nieuw product of dienst. Die zal je toch moeten delen om mensen ervan bewust te maken

Kortom:

Elk bedrijf heeft een mailinglijst nodig en natuurlijk e-mailmarketing software om de e-mails te verzenden.

niet e-mailen met ActiveCampaign

Oké, je hebt e-mailmarketing software, alleen nu stuur je nog steeds geen e-mails omdat:

Je wilt wachten tot je mailinglijst groot genoeg is

Dit klinkt misschien logisch, maar het is geen goed idee. Hieronder kan je de 3 redenen lezen waarom je direct wilt beginnen met e-mailen:

  • De mensen die zich wel inschrijven zullen vergeten dat je bestaat. Stuur je dan toch een e-mail na een paar weken of maanden? Dan zullen weinig mensen je herinneren en de e-mail dus niet openen.
  • Van uitstel komt afstel. Hoe langer je wacht, des lastiger het wordt. En dat willen uitstellen is hartstikke normaal. Er zijn genoeg marketeers die weken over hun eerste e-mail deden. Alleen je zal toch ooit moeten beginnen met e-mailen. En waarom dan niet zo snel mogelijk?
  • Je krijgt feedback. Als dingen niet duidelijk zijn, dan zullen mensen je hier vragen over stellen. Dus dan weet je ook meteen, wat je moet verbeteren aan je e-mails.

Voordat je meteen begint met e-mailen, lees nog eerst even de volgende tip.


#7: Alles en iedereen over een kam scheren

Zoals we al zagen bij het voorbeeld van de krantenbezorger:

Iedereen is anders. De één houdt van sport en de ander van muziek. Dus je kan nooit iedereen hetzelfde behandelen. Het kan wel, alleen daarmee ga je klanten en verkopen mislopen.

Zorg dus dat je jouw mailinglijst in verschillende groepen verdeeld.

Een voorbeeld:

Segmenteren van contacten

Mensen die willen afvallen in een aparte groep. Mensen die gezond willen eten in een andere groep. En mensen die willen aankomen weer in een andere groep.

Elke groep wil je een ander mailtje sturen. Je stuurt andere informatie en probeert ze ook andere dingen te verkopen.

Stel je hebt een dierenwinkel:

Dan stuur je een e-mail over honden naar hondeneigenaren en een e-mail over papegaaien naar papegaaien eigenaren etc.

Zo. Dat waren de fouten voor tijdens het e-mailen. Alleen vaak gaat het al mis voor de eerste e-mail…

#8: De verkeerde e-mail marketing software aanschaffen

Er zijn tientallen e-mail marketing systemen op de markt (bekijk hier de top 10). En de meeste daarvan zijn onpraktisch en missen de nodige functionaliteiten. Het lastige? Daar kom je meestal te laat achter, want ze kunnen allemaal e-mails versturen.

Pas als je dingen gaat automatiseren en instellen ontdek je de beperkingen. Onderzoek dus goed wat je nodig hebt. Want het is zonde om te moeten switchen.

Kies je voor MailHop partner van ActiveCampaign?

Dan voorkom je meteen fout #9 die veel slimme ondernemers maken:

#9: Het wiel proberen opnieuw uit te vinden

Dit is iets wat veel ondernemers en marketeers eigen is. Ze willen alles zelf uitzoeken. Dat is op zich een goede eigenschap. Maar het is wel belangrijk dat je dit alleen doet als het noodzakelijk is. Het kost nou eenmaal veel tijd om alles uit te zoeken…

En gelukkig hoef je niet alles zelf uit te zoeken als je voor MailHop kiest. Er is namelijk een kennisbank met beginnershandleidingen, stappenplannen voor gevorderden, online demonstraties en antwoorden op de meest gestelde vragen.

MailHop partner van ActiveCampaign e-mail marketing software

Hiermee bespaar je jezelf ontzettend veel frustratie en dus ook tijd.

Vragen of opmerkingen? Laat ze hieronder in de reactie sectie achter.

Klaar om jouw winst te verhogen met e-mail marketing software & marketing automatisering?

Probeer MailHop 14 dagen gratis. MailHop is partner van ActiveCampaign. Dus je krijgt het systeem van ActiveCampaign en MailHop zorgt voor:

  • Onbeperkt Nederlandstalige support
  • Check
    Gratis online introductie training
  • Check
    Onbeperkt e-mails verzenden
  • Gratis nieuwsbrief templates
  • Gratis online demonstraties

*Geen creditcard of iDeal nodig. 14 dagen proefversie.

MailHop Team


Your Signature

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}

Cookie instellingen

Deze website maakt gebruik van cookies. Geef aan welke cookies je wilt accepteren of bekijk de privacyverklaring.

Privacyverklaring | Sluiten
Cookie instelingen