Elke slimme ondernemer wil een tijd efficiënte en zeer winstgevende nieuwsbrief hebben.
Hiervoor moet je leren hoe je een goede relatie met jouw klanten opbouwt.
Speciaal voor jou hebben we 9 tips verzamelt om de betrokkenheid en verkopen te verhogen.
Laten we snel beginnen…

More...
9 Praktische tips om een succesvolle nieuwsbrief te maken
Voordat we beginnen met de praktische tips beginnen we met een vraagje:
Hoeveel nieuwsbrieven lees je nou echt regelmatig?
Wacht even met het lezen van de rest van de tips en denk erover na.
Voor veel mensen is het antwoord:
Geen!

Dat zegt al genoeg over nieuwsbrieven. De meeste zijn saai en worden amper gelezen.
Maar let op!
Er zijn ook een select aantal nieuwsbrieven die zeer goed worden gelezen. Deze mails worden elke dag, week of maand gelezen.
Sterker nog: mensen kijken uit naar het lezen van deze mails.
Waarom? Simpel. Ze gebruiken de volgende 3 elementen van een goede nieuwsbrief:
Zorg dat deze 3 elementen allemaal in je e-mail zitten. Anders gaat het ten kosten van de betrokkenheid en uiteindelijk dus ook je verkopen.
Heb je toevallig een nieuwsbrief die je graag leest? Gebruik deze als inspiratie en onderzoek waarom je deze nieuwsbrief goed vindt. Dit gebruik je vervolgens weer om je nieuwsbrief nog beter te maken.
Lees je nog geen nieuwsbrief? Zoek er dan eentje waar jij je op wilt inschrijven (desnoods in een totaal andere markt).
Zo, nu is het de hoogste tijd voor de tips:
#1: Bepaal je focus
Voor je begint met je digitale nieuwsbrief maken, wil je bepalen wat het doel is. En nog belangrijker: de doelgroep van je nieuwsbrief.
Je begint met het doel. Dit kan variëren van nieuwe producten promoten tot lezers naar een blog of video sturen.
Vervolgens bepaal je de doelgroep. Je onderzoekt wat hun problemen en dromen zijn.

Indien je hier niks over weet, kijk dan eens rond op forums en lees de reacties van producten op Bol.com en Amazon. Tot slot kan jij je ook abonneren op de nieuwsbrieven van je concurrenten.
Dit doe je zodat je:
Nu je de bovenstaande dingen weet, kan je de focus van je nieuwsbrief bepalen. Je gaat kijken hoe jij je doel kan behalen. En tegelijk een nieuwsbrief schrijven die relevant, interessant en waardevol is.
Leestip: E-mail marketing campagne plan nodig? 5 stappenplan + checklist
#2: K.I.S.S. je nieuwsbrief
Laten we eerlijk zijn. We hebben het allemaal druk. Je inbox zit voller dan ooit tevoren en de meeste e-mails lees je niet meer.
Dat is dan ook de reden dat je niet een hele essay of thesis als e-mail wilt versturen. Wat je wel wilt doen? Het antwoord brengt ons bij het acroniem K.I.S.S:
Keep It Short & Simple.
Oftewel:
Hou het kort en simpel.

Zorg dat de inhoud van de e-mail meteen duidelijk is. Maak de e-mail makkelijk leesbaar. Dus geen lange zinnen met tientallen komma’s.
Schrijf je een wat langere e-mail met meerdere onderwerpen? Gebruik dan tussenkopjes. Zodat je lezers de stukken waar ze interesse in hebben, makkelijk kunnen vinden.
Leestip: 17 Tips voor het schrijven van e-mail die meer verkopen opleveren.
#3: Deel content
Je content hoeft niet altijd over je bedrijf, blog of jezelf te gaan. Het belangrijkste is dat je waarde geeft. En dat kan ook door andermans content te delen. Denk aan:
Dit is vooral erg fijn als je even geen content voor het versturen van een nieuwsbrief hebt. Verder kan je het ook gebruiken om je mailinglijst te laten groeien.
Hoe je dat doet?
Door contact op te nemen met Influencers, bloggers, vloggers en ze te vertellen dat je hun content hebt gedeeld of gaat delen.
(Vervolgens zullen sommige mensen dit delen bij hun volgers)
Heb je een aardige mailinglijst met een goede betrokkenheid? Dan kan je een soort ruilactie voorstellen. Dus jij deelt hun content en de ander deelt iets van jou.
De volgende tip laat nog een extra manier zien van content delen:
#4: Maak slim gebruik van andermans e-mails
Stuurt iemand je een interessante e-mail? Dan kan je deze delen in je nieuwsbrief.
En dit geldt eigenlijk voor alle mediavormen. Als iemand je een interessant bericht stuurt, dan kan je dit gebruiken als inhoud voor je nieuwsbrief.
Stel iemand stuurt je een vraag. Dan kan je deze beantwoorden en dat de content van je e-mail maken.

Misschien schrijf je er wel een heel artikel over. Dan e-mail je ze de vraag en geef je een linkje naar het artikel (met het antwoord).
Daarnaast kan je ook bedankjes delen of een e-mail uitwisseling tussen je werknemers.
Zolang het maar interessant, relevant & waardevol is.
#5: Actualiteiten als inspiratie
Het gebruik van actualiteiten is een geweldige manier om relevante en interessante e-mails te sturen. Letterlijk alles is wel te gebruiken voor een nieuwsbrief.
Een paar ideeën ter inspiratie:
Feestdagen: koningsdag, kerst, de zomervakantie etc.
Evenementen: de Olympische spelen, een evenement in de regio, UEFA Champions League, een evenement in je niche etc.
Een mooi voorbeeld:

In het voorbeeld bespreken ze de nieuwste trend op Instagram. Met voorbeelden uit de Olympische winterspelen.
Let op:
Zorg wel dat het relevant is voor je doelgroep. Bepaalde doelgroepen vieren geen kerst en er zijn mensen die niks met voetbal hebben.
#6: Gebruik social media als voorproefje
Dit is om de betrokkenheid bij je e-mails te verbeteren. En met een beetje geluk krijg je zelfs nieuwe mensen op je mailinglijst.
Dus wat doe je precies?
Je deelt zoals de titel al zegt, een voorproefje van je e-mail via social media. Hiermee wil je interesse weken. Zodat mensen je e-mail gaan lezen of zich abonneren op je nieuwsbrief.

Een makkelijke manier om interesse te wekken, is iets weglaten. Dus stoppen voordat je het antwoord op een vraag geeft bijvoorbeeld.
Deze tip wil je niet te vaak gebruiken. Het is namelijk moeite voor de social media gebruiker. Dus je wilt het alleen met de beste nieuwsbrieven doen. Daarnaast wil je in dat geval geen social media post maken, die precies hetzelfde is als je e-mail. Anders is het natuurlijk dubbelop.
#7: Een unieke nieuwsbrief maken
Herhaalt je nieuwsbrief dingen van je andere marketing kanalen?
Dus is het dezelfde inhoud als Facebook, Instagram en YouTube?
Dan voegt de nieuwsbrief niks toe en heb je niks aan de tips die je hier geeft...
Je nieuwsbrief moet uniek zijn en je lezers/contacten iets geven wat ze niet op je andere marketing kanalen krijgen.

Waarom zouden ze anders op je mailinglijst willen staan?
Zorg dus dat je e-mails uniek zijn. Dat doe je onder andere door tips 3 t/m 6 te gebruiken.
#8: Vergeet je doel niet
Na het lezen van de e-mail is het de bedoeling dat je contacten een vervolgstap zetten. Een klik op een link. Een aankoop. Een vragenlijst beantwoorden. Een aanvraag voor een offerte. Of je op social media volgen.
Dat gaan ze niet vanzelf doen. Dus je zal ze moeten motiveren en het onder hun aandacht moeten brengen.
Om het even praktisch te maken volgen hier 3 voorbeelden:

#9: Betrokkenheid begint met een goede onderwerpregel
Je kan de beste digitale nieuwsbrief ooit maken en alle tips toepassen. Alleen als niemand je e-mail leest...
…dan is je nieuwsbrief waardeloos en een mooi voorbeeld van tijdsverspilling.
Dus hoe zorg je dat mensen je e-mails lezen?
(Er vanuit gaande dat je goede e-mails schrijft)

Door een goede onderwerpregel te schrijven. Een onderwerpregel die je het openen van je e-mail onweerstaanbaar maakt. Zoals een heerlijk koud flesje water in de woestijn. Zoals een versgebakken broodje na een ochtend hard werken.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk.
Dus schrijf op zijn minst een onderwerp regel die interesse opwekt (of schrijf er 10 en kies de beste). Ter inspiratie kan je eens in je eigen inbox kijken.
Stel jezelf de volgende vragen:
Zo, dat waren de 9 nieuwsbrief tips om geen goede relatie met je klanten op te bouwen. Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Abonneer je op een aantal nieuwsbrieven. Zowel in je eigen niche/markt als op willekeurige nieuwsbrieven…
En daarna is het tijd om je eigen nieuwsbrief te maken!
Vind je dat er tips missen? Heb je nog vragen na het lezen van dit artikel? Of ken je een nieuwsbrief waar mensen zich op moeten inschrijven? Andere vragen over je mailing versturen? Voel je dan vrij om een bericht achter te laten.
Meer leren over e-mail marketing? Bekijk dan eens de volgende gidsen:
Klaar om jouw winst te verhogen met e-mail marketing software & marketing automatisering?
Probeer MailHop 14 dagen gratis. MailHop is partner van ActiveCampaign. Dus je krijgt het systeem van ActiveCampaign en MailHop zorgt voor:
*Geen creditcard of iDeal nodig. 14 dagen proefversie.